Ik heb al eerder gemeld van de Real Future Store in Duitsland. Wat ik nog niet wist was dat men ook twee robots in de winkel heeft rondrijden die je helpt met je vragen en desgewenst ook naar de producten kan brengen. Zie bijgaand artikel uit dagblad De Pers. Met dank aan Alex Bulters voor de tip.
Robot wijst klanten de weg naar de groente
Door: Just Hovens Greve
Ik vind deze supermarkt nu op een nieuwbouwwijk lijken waar de bomen nog moeten gaan groeien.Boodschappen doen ziet er over een paar jaar drastisch anders uit. Pr-man Marcos Fernández is licht wanhopig. Hij zoekt Roger, een van de twee robots die door de ‘Real future Store’ rijden om klanten te informeren. De robots zijn eigenwijs en ze hebben geen vaste route, het vergt dus wat zoekwerk naar de elektronische shopping assistent. Net op het moment dat iedereen de moed wil opgeven, is er telefoon: Roger is terecht! In het Duits vertelt de robot met een vriendelijke mannenstem waar alles te vinden is, hij kan zelfs meelopen naar de afdeling. ‘Het is een knipoog naar de toekomst, maar het is zeker niet zo dat je straks met vragen alleen bij de robot terecht kunt’, zegt Fernández. Ondertussen rijdt Roger weer verder. Als een oudere dame interesse in hem toont, krijgt hij kuren. ‘Hij doet niet wat ik wil’, lacht de vrouw. ‘Ik wil naar de groente, maar nu sta ik bij de sportartikelen’. De ‘Real future Store’ in het Duitse stadje Tönisvorst is de supermarkt van de toekomst. De winkel, die bijna 9.000 vierkante meters beslaat, laat klanten kennismaken met nieuwe technologieën die het boodschappen doen leuker en vooral makkelijker moeten maken. Doel? Kijken hoe klanten reageren op innovaties die zijn bedacht in vergaderzalen. Slaat het aan, dan kan het ingevoerd worden in een van de vele winkels van de Metro group, in Nederland eigenaar van Mediamarkt. De supermarkt in Tönisvorst is nu ruim twee maanden open en leeft nog niet echt. Nieuw en kaal, een groot gebouw dat doet denken aan een te groot uitgevallen bouwmarkt met daarin een supermarkt en enkele losse winkeltjes. ‘Een nieuwbouwwijk waar de bomen nog moeten gaan groeien’, beschrijft een moeder die samen met haar zoontje net klaar is met de boodschappen. Zo maar even binnenlopen is er voor de klant van de toekomst niet bij: je moet eerst een account aanmaken. Dat is nodig voor de Mobile Shopping Assistent (MSA), een softwareprogrammaatje voor de mobiele telefoon. Eenmaal ingelogd verandert de telefoon plotseling in een boodschappenlijstje, productscanner en plattegrond. Op dit moment zijn er slechts enkele mobiele telefoons geschikt voor de MSA. ‘We verwachten dat de MSA straks voor iedereen bruikbaar is,’ , zegt Fernández. ‘Het lijkt nu nog toekomstmuziek, maar zo’n acht jaar geleden kon ook niemand zich voorstellen dat er met mobiele telefoons gefotografeerd zou worden.’ Pas als de barcode op het winkelwagentje is gescand, kan de klant beginnen. ‘Anders weet de MSA niet in welke winkel je bent’, legt pr-man Fernández uit. De helft van de winkel is gevuld met non-foodproducten. Een enorme stapel schoenendozen staat bij binnenkomst midden in het gangpad. Het zijn – niet echt innovatieve – sandalen die voor 19,95 mee te nemen zijn. Het vernieuwende karakter verandert bij de media-afdeling, tussen de schappen met honderden cd’s. Kon je vroeger met een half kapotte koptelefoon enkele cd’s beluisteren in de winkel, hier moet alleen de barcode van Die Großen Schlager-hightlights worden gescand en het muziekspektakel kan beginnen. Omstanders met een andere muzieksmaak hoeven zich niet te ergeren; aan het plafond hangt een ‘stille’ geluidsbox, waardoor de muziek alleen te horen is als je er recht onderstaat. De rol van de mobiele telefoon tijdens het winkelen is de grootste vernieuwing. Het mobieltje neemt, als het aan Real ligt, over enkele jaren de rol van caissière en servicemedewerker over. Door middel van het speciale softwareprogramma MDA en de mobiele camera herkent de telefoon barcodes. Het is daardoor mogelijk om thuis het lege boterkuipje te scannen voor op een digitaal boodschappenlijstje. Ook is het niet meer nodig om een leesbril op te zetten voor het lezen van de ingrediënten. Je scant het product en de mobiele telefoon leest de tekst voor. Onvindbare producten zoek je via de ingebouwde plattegrond. Veruit het handigste van de MDA is het scannen van producten tijdens het winkelen. Er is continu te zien wat het totaalbedrag is en wanneer je klaar bent met boodschappen doen, is het wachten bij de kassa verleden tijd. In een hoek van de supermarkt, tussen de rijen glimmende nieuwe fietsen en de geur van nieuwe rubber-banden, klinkt het geluid van een bosrijk gebied met een stromende beekje. Het moet klanten verleiden om een fiets te kopen. ‘Of het effect heeft op het aantal verkochte fietsen? Dat weten we nog niet, in de vorige winkel verkochten we geen fietsen’, verontschuldigt Fernández zich. Bij de visafdeling eenzelfde truc. Er hangt een – kunstmatig nagebootst – visaroma en er klinken krijsende meeuwen en woeste golven. Het moet de klant laten denken aan een wandelingetje over de vismarkt van het Italiaanse Chioggia. Een pak vissticks scannen gaat er in een handomdraai. Dat is een kwestie van goed richten en enkele seconden op ‘ok’ drukken. De meeste tijd gaat zitten in het vinden van de streepjescode. Na het scannen komt de productinformatie op het schermpje van de mobiele telefoon. Nog een keer op ‘ok’ drukken en het product ligt virtueel in het winkelmandje. Een innovatie die door iedereen gebruikt wordt, is de weegschaal met productherkenning. ‘Erg fijn, ik doe niet vaak boodschappen en ken niet alle namen uit mijn hoofd’, zegt een jongen op de groenteafdeling. De weegschaal heeft een ingebouwde camera en herkent het neergelegde product aan de hand van vorm, kleur en gewicht. De weegschalen staan inmiddels bij meer dan 150 winkels. De mensen die met de MSA winkelen worden soms vreemd aangekeken. Fernández: ‘Er zijn nu honderd mensen die vaak boodschappen doen met de MSA. We hebben ze benaderd om mee te doen aan dit project. Andere geïnteresseerden kunnen kosteloos een geschikte telefoon lenen om het ‘nieuwe winkelen’ eens uit te proberen.’ Als de boodschappen zijn gedaan, is het tijd om te betalen. Na het kiezen van de optie ‘stop winkelen’ maakt de MSA een barcode aan voor de scanner van de betaalautomaat. Wat gebeurt er als de klant thuis iets op het digitale boodschappenlijstje heeft gezet en het vergeten is te kopen? Komt er dan een waarschuwing? ‘Nee, helaas nog niet. Wellicht in een nieuwe update’, zegt Fernández. In de winkel van de toekomst ontbreekt bij de betaalautomaat het betalen met vingerafdruk natuurlijk niet en binnen afzienbare tijd komt er ook de mogelijkheid om via een mobiele telefoon te betalen. Een en ander is voor de meeste klanten van Real nog even te veel van het goede. Gelukkig voor hen is betalen met contact geld nog steeds een optie. Bij het verlaten van de future store staan bij alle kassa’s ouderwetse rijen wachtende mensen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten