Afgelopen week werd in de HMH te Amsterdam de MarCom beurs gehouden. Op deze beurs stonden enkele display leveranciers en werden enkele noviteiten gepresenteerd. Het opvallendste vond ik zelf de stand van Touching Media. Ik heb daar gesproken met Jeroen Mol die een presentatie gaf van een lego doos waarbij het lego speeltje tot leven kwam. Ze maken gebruik van een web camera en bepaalde software waardoor verpakkingen en folders als het ware tot leven worden gebracht.
Perfect idee voor goede instore communicatie en geeft een grote meerwaarde aan de instore screens. Hiermee is de consument zelf geholpen. Het gebruik van de schermen zal daardoor toenemen. De reclame boodschappen kunnen dan doorlopen als dit systeem niet gebruikt wordt. Enfin, het creatieve brein geeft pas de beperking van dit systeem aan.
Op Picnic 2007 heeft Jeroen ook dit systeem gepresenteerd en op een site daarover vond ik onderstaande correspondentie tussen Jeroen en een blogger Ronald ter Voert (Marketing Fact) wat een goede indruk van de kosten geeft en wanner het inzetbaar is. Het is alweer een paar maanden oud, er kan dus een hoop gebeurd zijn. Check zelf de site van Touching Media of neem contact met hun op.
Jeroen Mol zondag 30 september 2007, 22:56
Reactie op de kosten: Een enkele oplossing zit toch echt boven de 4 cijfers (ga uit van 100.000 +). Echter is het geheel afhankelijk van de te bouwen content en de af te nemen hoeveelheid licenties. Bij grote aantallen licenties is het goed mogelijk dat het inderdaad richting de 4-cijfers gaat.
Ronald ter Voert maandag 1 oktober 2007, 10:11
Kun je aangeven wat de kosten waren voor het maken van hetgeen in het openingsfilmpje te zien is, of één van de andere voorbeelden die je tijdens je presentatiegaf ? Ik heb de afgelopen dagen nl. al een aantal partijen erg enthousiast hierop zien reageren.
Jeroen Mol maandag 1 oktober 2007, 13:05
De 3D animaties worden gemaakt door Maya ontwikkelaars/designers. Het is geheel afhankelijk wat de klant al heeft (bijvoorbeeld AutoCAD bestanden of zelfs al een 3D model) om het in Maya over te zetten en natuurlijk welke interactie toegevoegd moet worden (dit doet een programmeur).De licenties die je voor D'Fusion nodig hebt, bestaat uit twee delen; de basis D'Fusion AR (Augmented Reality) en eventueel D'Fusion MLT (Marker Less Tracking, zodat de PC weet wat, wanneer en hoe het object te tonen. Als de camera op een vast punt staat en dezelfde animatie moet afsprelen, dan is D'Fusion AR voldoende. In mijn presentaties gebruik ik altijd beide (dat toont de beste magie). Per licentie betaal je rond 30.000 euro (dus minimaal 60.000). Bij grotere afname zal de prijs per licentie heel snel dalen EN natuurlijk zijn andere licentiemodellen en (tijdelijke) huur mogelijk. De gemaakte content is natuurlijk eenmalig.
Ronald ter Voert maandag 1 oktober 2007, 13:31
Uit welke hoek verwachten jullie eigenlijk de meeste interesse? Ik kan me zo voorstellen dat dit op de winkelvloer erg goed werkt, maar de kosten voor de retailers in 1e instantie niet echt uit kunnen. Staan er samenwerkingen/partnerships op stapel?
Jeroen Mol maandag 1 oktober 2007, 14:21
Ik verwacht echter wel vanuit de retail de meeste interesse. Voor een enkele winkel zijn wij te duur, echter bij toeleveranciers of de grotere ketens is de kans van slagen groter. Maar... vergeet R&D;-/designafdelingen niet (eindelijk een tool waarmee de R&D;en marketingafdeling samen kunnen werken) en de wat dacht je van een verkooptool? In Frankrijk is een bouwer van Helicopters helemaal om. Na het tonen van de 'brochure' werd een joystick gebruikt om de helicopter na het verschijnen even rond te vliegen. De impact bij de klant was enorm. Elke verkoper heeft nu onze verkooptool.Als laatste mogelijkheid; presentaties en events. Het is een mooie manier om een nieuw product aan het publiek te lanceren. Kijk maar eens naar de video's in onze gallery of op youtube (http://www.youtube.com/timmersion07).Wij zijn nog zo nieuw dat er nog geen samenwerking/partnership op stapel ligt. Natuurlijk zijn wij daar wel naar op zoek. Wij komen uit de technische hoek en zoeken creatieve partners.
Relevante sites:
Perfect idee voor goede instore communicatie en geeft een grote meerwaarde aan de instore screens. Hiermee is de consument zelf geholpen. Het gebruik van de schermen zal daardoor toenemen. De reclame boodschappen kunnen dan doorlopen als dit systeem niet gebruikt wordt. Enfin, het creatieve brein geeft pas de beperking van dit systeem aan.
Op Picnic 2007 heeft Jeroen ook dit systeem gepresenteerd en op een site daarover vond ik onderstaande correspondentie tussen Jeroen en een blogger Ronald ter Voert (Marketing Fact) wat een goede indruk van de kosten geeft en wanner het inzetbaar is. Het is alweer een paar maanden oud, er kan dus een hoop gebeurd zijn. Check zelf de site van Touching Media of neem contact met hun op.
Jeroen Mol zondag 30 september 2007, 22:56
Reactie op de kosten: Een enkele oplossing zit toch echt boven de 4 cijfers (ga uit van 100.000 +). Echter is het geheel afhankelijk van de te bouwen content en de af te nemen hoeveelheid licenties. Bij grote aantallen licenties is het goed mogelijk dat het inderdaad richting de 4-cijfers gaat.
Ronald ter Voert maandag 1 oktober 2007, 10:11
Kun je aangeven wat de kosten waren voor het maken van hetgeen in het openingsfilmpje te zien is, of één van de andere voorbeelden die je tijdens je presentatiegaf ? Ik heb de afgelopen dagen nl. al een aantal partijen erg enthousiast hierop zien reageren.
Jeroen Mol maandag 1 oktober 2007, 13:05
De 3D animaties worden gemaakt door Maya ontwikkelaars/designers. Het is geheel afhankelijk wat de klant al heeft (bijvoorbeeld AutoCAD bestanden of zelfs al een 3D model) om het in Maya over te zetten en natuurlijk welke interactie toegevoegd moet worden (dit doet een programmeur).De licenties die je voor D'Fusion nodig hebt, bestaat uit twee delen; de basis D'Fusion AR (Augmented Reality) en eventueel D'Fusion MLT (Marker Less Tracking, zodat de PC weet wat, wanneer en hoe het object te tonen. Als de camera op een vast punt staat en dezelfde animatie moet afsprelen, dan is D'Fusion AR voldoende. In mijn presentaties gebruik ik altijd beide (dat toont de beste magie). Per licentie betaal je rond 30.000 euro (dus minimaal 60.000). Bij grotere afname zal de prijs per licentie heel snel dalen EN natuurlijk zijn andere licentiemodellen en (tijdelijke) huur mogelijk. De gemaakte content is natuurlijk eenmalig.
Ronald ter Voert maandag 1 oktober 2007, 13:31
Uit welke hoek verwachten jullie eigenlijk de meeste interesse? Ik kan me zo voorstellen dat dit op de winkelvloer erg goed werkt, maar de kosten voor de retailers in 1e instantie niet echt uit kunnen. Staan er samenwerkingen/partnerships op stapel?
Jeroen Mol maandag 1 oktober 2007, 14:21
Ik verwacht echter wel vanuit de retail de meeste interesse. Voor een enkele winkel zijn wij te duur, echter bij toeleveranciers of de grotere ketens is de kans van slagen groter. Maar... vergeet R&D;-/designafdelingen niet (eindelijk een tool waarmee de R&D;en marketingafdeling samen kunnen werken) en de wat dacht je van een verkooptool? In Frankrijk is een bouwer van Helicopters helemaal om. Na het tonen van de 'brochure' werd een joystick gebruikt om de helicopter na het verschijnen even rond te vliegen. De impact bij de klant was enorm. Elke verkoper heeft nu onze verkooptool.Als laatste mogelijkheid; presentaties en events. Het is een mooie manier om een nieuw product aan het publiek te lanceren. Kijk maar eens naar de video's in onze gallery of op youtube (http://www.youtube.com/timmersion07).Wij zijn nog zo nieuw dat er nog geen samenwerking/partnership op stapel ligt. Natuurlijk zijn wij daar wel naar op zoek. Wij komen uit de technische hoek en zoeken creatieve partners.
Relevante sites:
1 opmerking:
De licentieprijzen zijn inmiddels flink gedaalt. Daarnaast zijn er ook voor de massa (voor de consument thuis) oplossingen verschenen.
Groet,
Jeroen Mol
Touching Media
jeroen@touchingmedia.nl
Een reactie posten