maandag 20 juli 2009

Aankoopbeslissing


Interessant artikel gelezen op POPAI site over de aankoopbeslissingsgraad (mooi woord voor scrabble).

Het eeuwige “70% van de aankoopbeslissingen wordt in de winkels genomen” adagium van POPAI wordt door twee onderzoekers in twijfel getrokken. Anders gezegd de twee onderzoekers zijn tot andere cijfers gekomen. Zij komen uit op slechts 20%.
Popai verklaard dit verschil op basis van goede argumenten. Zie het artikel http://www.popai.nl/nieuws/2009/06/24/verschillen-in-aankoopbeslissingsgraad/. Het verschil zit o.a. in de keuze voor merk - of product niveau. Ik ben met Popai eens dat zolang de merk keuze nog beïnvloed kan worden alle inspanning instore nog zin hebben en dus meetellen.

Daarnaast heb ik een niet aflatend wantrouwen t.o.v. onderzoeken in het algemeen. Helaas zijn ze soms nodig om mensen te overtuigen, maar gebruik gewoon je gezonde verstand. Kijk eens naar je eigen koopgedrag. Als je dan een supermarkt bezoek achteraf analyseert kom je tot bepaalde, zeer voor de hand liggende conclusie:
er zitten producten in je mandje die niet op je lijstje stonden.

Dat gebeurd eerder bij algemene productgroepen als koekjes, chips, etc dan bij meer merktrouwe producten, zoals koffie en margarine. Maar ook bij die productgroepen ben je te overtuigen, al heeft dat soms iets meer overreding nodig. Denk aan instore sampling.

Samengevat, wat al die onderzoeken ook zeggen, ons gezonde verstand verteld ons dat consumenten(of shoppers) beïnvloedbaar zijn tijdens het winkelen. En het grote voordeel t.o.v. andere marketing inspanningen is dat het ook direct tot actie aan kan zetten.

Dus meer instore investeren. En het liefst via ons, http://www.ppe-europe.com/ Dat zeg ik zonder verder reclame te maken of u te beïnvloeden natuurlijk.

1 opmerking:

Gerrit Jan Lutkehaus zei

Hallo Douwe,

Ook uit een nieuw Australisch GFK-onderzoek over waar aankoopbeslissingen over flatscreen-TV's worden gemaakt blijkt dat maar liefst 54% van de shoppers niet weet welk merk TV men wil kopen als men de winkel in loopt. En dat terwijl TV's toch wel echt een product zijn waar veel mensen ruimschoots van tevoren allerlei informatie over zoeken op internetvergelijkingssites en dergelijke.
Van de shoppers die het wel menen te weten, switcht toch nog 14% naar een ander merk.


http://www.popai.nl/nieuws/2009/07/21/meerderheid-shoppers-kiest-merk-tv-pas-in-winkel/

Dit bewijst maar weer eens dat instore inspanningen ab-so-luut effect hebben.

groeten,

Gerrit Jan Lutkehaus
POPAI Benelux