maandag 14 november 2011

Omzet detailhandel verschuift naar online

Hoe snel kunnen meningen veranderen. Waar ik in 2008 (http://pop-professor.blogspot.com/2008/05/winkelomzet-lijdt-niet-onder-internet.html) nog meldde dat de winkelomzet niet te lijden heeft onder de opkomst van internet en vooral de verkoop/aanschaf van detailhandel producten via internet, meldt de Adformatie nu dat in 2020 een kwart van de omzet via internet zal verlopen.



Nu is dat nog 5%, en in 9 jaar moet dat dus een kwart worden. Klinkt zeker niet onlogisch. Zal per productgroep wat verschillen, maar dat het meer en meer zal verschuiven is duidelijk. Al blijft internet ook als "orientatiemedium" belangrijk.

En wat is het gevolg voor de fysieke winkel (en dus ook voor instore marketing)? Een logisch conclusie lijkt dat ook die markt met een kwart zal verkleinen. Geen goed nieuws voor ons instore marketeers.

Maar er kan nog iets van hoop gloren aan de horizon !!

Waar mensen vroeger alleen maar informatie van het internet plukte om de producten fysiek in de winkel te gaan kopen. Kunnen we ons voorstellen dat dit gaat omdraaien. Dus de winkel wordt een soort showroom. En de verkoop vindt plaats via internet.

Dan krijg je dus nog meer het type "brandstores". Een soort informatie stores. Daar laten merken zien welke producten en diensten ze hebben en kunnen consumenten voelen, passen, proeven of wat dan ook. En dan via internet kan de aankoop gedaan worden.

Het heeft wel wat voordelen. Winkelpersoneel wordt vriendelijker, er hoeft namelijk niet direct meer verkocht te worden. Verkopers worden een soort merk ambassadeurs. En er hoeven niet meer veel van die vervuilende en file veroorzakende vrachtwagens meer af en aan te rijden bij winkelcentra.

Het is dat ik het als instore man wel angstig vind dat onze "markt" met een kwart gaat dalen. Maar verder zie ik wel voordelen en mogelijkheden.

Geen opmerkingen: