dinsdag 20 mei 2008

Winkelomzet lijdt niet onder internet

AMSTELVEEN - Consumenten krijgen steeds meer vertrouwen in het aanschaffen van producten via internet. Uit onderzoek blijkt dat het aantal online shoppers in 2007 wederom is toegenomen. Toch heeft dit geen invloed heeft op de winkelverkoop.

Vooral de websites van winkels worden populairder onder de consumenten en de stijging van het gemiddelde uitgegeven bedrag verdubbelde ten opzichte van 2006. ‘Nu het aantal actieve internetgebruikers de afgelopen jaren is toegenomen, blijkt ook de gebruiksvriendelijkheid van winkelketenwebsites verhoogd. Klanten oriĆ«nteren zich steeds minder vaak via zoekmachines, maar gaan direct naar de website van de winkel’, aldus Linda Herkemij, secretaris e-business van de Raad Nederlandse Detailhandel. ‘Opvallend is daarbij dat deze trend alleen in Nederland zichtbaar is en niet in andere Europese landen.’


50-plussers
Niet alleen zoekt de online shopper gerichter naar producten op het internet, ook het gemiddelde bedrag dat wordt uitgegeven kende een explosieve groei in 2007. Per besteding geeft de consument bijna 300 euro uit. Een jaar eerder was dit nog maar 259 euro. Ook stijgt het aantal 50-plussers dat online producten aanschaft. Herkemij: ‘Daarmee lijkt de online shopper qua profiel steeds meer op de gemiddelde Nederlander.’ Mobiele telefonie blijkt veruit het populairst bij de online shoppers. Met name in de segmenten tickets, hardware, software, dvd’s is een sterke stijging waarneembaar. In een groot aantal branches waar voorheen de internetverkoop niet vanzelfsprekend was, wordt nu een stijging van de internetverkoop gesignaleerd. Kleding, speelgoed, verzekeringen en doe-het-zelfproducten blijken steeds vaker niet alleen in de winkel gekocht te worden.


Traditionele verkoop
Toch blijkt uit het onderzoek ook dat de traditionele verkoop niet achter blijft. ‘De belangrijkste reden waarom mensen zich nog steeds online oriĆ«nteren en daarna in de winkel het product kopen is het feit dat mensen producten niet kunnen voelen en zien en via internet is het product niet meteen mee te nemen.’ De detailhandel is ook niet bang dat internet uiteindelijk de winkel uit de stad gaat weg concurreren.


Een korte en niet geheel te onderbouwen conclusie, "retail moet niet meer informeren maar amuseren"

Geen opmerkingen: