donderdag 3 mei 2012

Symposium New Retail bij TU in Delft


Ik ben afgelopen vrijdag naar het symposium New Retail in de TU in Delft geweest. Het symposium werd gecombineerd met de inauguratie van professor Rodney Fitch, de oprichter van retail design bureau Fitch.

Met zowaar eens zeer interessante presentaties. Vooral de presentatie van Mike Cooper van PHD was interessant, hij schetste ons een toekomst beeld van retail. Waarin met name het gebruik van mobiel internet een belangrijke factor was. Ook interessant was de bijdrage van Gordon Campbell van Spar die de wereld wijde expansie van Spar toelichtte. Die eigenlijk parallel loopt aan de expansie van de hele wereld.

Helaas verviel de man van Philips lightning weer in een soort promo-praatje. Maar in tegenstelling tot de meeste symposia werd zijn (slechte) voorbeeld verder niet gevolgd. Ook nog een wat warrig maar ook interessant verhaal van Arno Twigt en Jim Smith van QuA Associates. Wat ik uit hun verhaal heb gehaald is dat een budget beperking nooit je creativiteit mag beperken. En dat je ook nooit je gelijk moet willen halen bij een klant. Als een design de klant niet aanspreekt heb je het zelf niet goed gedaan.
En dan het verhaal van Rodney Fitch zelf. Heel leerzaam. Een van de lessen van de dag was dat je als retail expert altijd moet blijven kijken en je moet laten inspireren. In landen als USA en China worden soms trends voor de toekomst gezet.

Mijn grote vraag voor deze dag bleef echter onbeantwoord. En die vraag was (en is dus)  waar gaat het naar toe met de winkels/retail in de toekomst? Zorgt internet ervoor dat winkels gaan verdwijnen? Wordt onze favoriete vrije tijds besteding in zijn bestaan bedreigt?
Vanzelfsprekend was daar geen pasklaar antwoord op te geven. Waar alle sprekers het wel over eens zijn is dat de manier van winkelen drastisch gaat veranderen. Met name door de opkomst van mobiel internet via de telefoon zal de (nu nog vooral jonge) shopper zich anders dan vroeger informeren. Daar kan en moet je als retailer op inspringen.

Als laatste was er een kleine expositie van het afstudeerwerk van de studenten Retail Design. En dat is altijd interessant om te zien. Al met al een nuttige dag. Ik ga toekomstige symposia van de TU zeker in de gaten houden. Ik zal hier voortaan ook eerder de POP Professor volgers op wijzen.

Geen opmerkingen: