In de laatste Adformatie, nummer 11, staat een leuk stukje over “de dag van de losse verkoop”, georganiseerd door Aldipress. Het gaat over hoe er meer te halen is uit het tijdschriftenschap.
Het artikel begint met een tekst van Emilie Coles van TNS Magasin, een specialist shopper research. http://www.tnsglobal.com/research/retail-shopper-research/
Hij stelt dat het ondervragen van shoppers over hun aankoopgedrag geen zin heeft. Mensen proberen hun koopgedrag altijd achteraf te rationaliseren. Om shopper te begrijpen moet je ze bekijken. Iets waar ik het 100% mee eens ben. Ik vind dat ook vaak het probleem bij POPAI(en alle andere) onderzoeken. Mensen vragen waarom ze iets doen heeft meestal geen zin.
Hij vertoonde ook een filmpje waarbij mensen gevraagd werden op te letten hoe vaak de basketbal gestuiterd werd. Mensen waren zo gefocust op de basketbal dat ze een witte gorilla die door het beeld liep kompleet over het hoofd zagen. Ik heb zelf bij andere seminars ook dergelijke voorbeeld meegemaakt en het klopt. Als je erg op 1 ding focust gaat het andere bijna compleet aan je voorbij.
Hij stelt ook dat mensen in winkels geleidt worden Sign Post Brands. Bijvoorbeeld Cola Coca geldt als sign post merk voor frisdranken. Dat verhaal wilde hij ook op de tijdschriften wereld projecteren.
Verder was er een heer Scheenstra van Sanoma die met de aanbeveling kwam om het schap in te richten op basis van shopper-strategieën. Dat zijn er volgens Sanoma vier:
1) impulsief shoppen
2) slim shoppen
3) vertrouwd shoppen
4) verwennend shoppen
Hoe dat verder precies gestalte moet krijgen verteld het verhaal niet en het lijkt mij ook zeer lastig te verwezenlijken. Want een bepaald blad kan voor de een vertrouwd en voor de ander verwennend zijn.
Wat wel hout snijd en wat ook vaker terug kwam was dat er minder bladen gepresenteerd moeten worden “Less is more”. Iets waar ik dan weer wel heilig in geloof. Zoals vaker onderzocht is scant een shopper het schap en indien het overzichtelijker is zal hij sneller tot een keuze komen. Door minder te presenteren kunnen bladen ook beter volledig getoond worden, wat weer duidelijker voor de shopper is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten