zondag 17 februari 2008

Een nieuw tijdperk voor instore marketing



Instore Marketing is sinds vorige week gepromoveerd tot de rijen van meetbare media.Dit is althans de boodschap van Peter Hoyt, de directeur van het In-Store Marketing Institute (ISMI).

Zijn instituut heeft het afgelopen jaar hard gewerkt aan het PRISM-model, wat staat voor Pioneering Research for an In-Store Metric. Hij kreeg daarbij hulp van een consortium van merkfabrikanten, bestaande uit Procter & Gamble, Coca-Cola, Walt Disney, Kellogg's, Miller en 3M, dat ook zorg droeg voor de funding.Verder werden vooraanstaande retailers, waaronder Kroger en Wal-Mart, bereid gevonden hun winkels en hun verkoopdata ter beschikking te stellen voor het onderzoek. In tien winkels werden op strategische plaatsen infrarood sensoren aangebracht en de aldus verkregen data werden vergeleken met de voorspellingen van het model.

De uitkomst van het pilotonderzoek dat een half jaar heeft geduurd en heeft naar schatting 1 miljoen dollar gekost. De kern er van is een formule, die luidt:



In-Store Traffic

x

Compliance (=aanwezigheid marketingboodschap)

x

Unduplicated Impressions (=bereik)

=

The In-Store Marketing Metric, oftewel de Instore GRP.



Volgens alle betrokkenen heeft het model, zeker voor een pilot, een grote mate van nauwkeurigheid.In de tweede fase, die nu aanbreekt, zal gezocht worden naar een gespecialiseerde partij, zoals Arbitron of ACNielsen, om het onderzoek verder uit te breiden.Stephen Quinn van Wal-Mart onderstreepte het belang met de woorden: " You can't manage what you don't measure".Eerder dit jaar trokken Procter & Gamble en Wal-Mart zich terug uit het Marketing-At-Retail-Initiative van POPAI, dat dezelfde doelstellingen heeft als PRISM. POPAI Benelux wil ook hier een dergelijk MARI onderzoek opzetten. Gezien het feit dat meten zeker weten is, moet ik het toejuichen.

Geen opmerkingen: