donderdag 6 maart 2008

TV-reclame heeft weinig invloed op aankopen in supermarkt

Televisiereclame voor artikelen als levensmiddelen, dranken, schoonmaakmiddelen en producten voor persoonlijke verzorging is weinig effectief. Dit concludeert Deutsche Bank op basis van een studie van het Amerikaanse Information Resources naar merken in 23 productcategorie?n. In slechts 18% van de gevallen was sprake van een positieve return on investment op de korte termijn (minder dan een jaar). Veel van de reclamegelden die uitgegeven worden aan commercials zijn dus geldverspilling. Per dollar tv-reclame bedroegen de opbrengsten voor Heinz ketchup 0,01 dollarcent en voor Lay?s chips 0,23 cent.

Schoonmaakmiddelen en producten voor persoonlijke verzorging, die de laatste jaren de grootste toename aan reclamebestedingen kenden, scoren bijzonder slecht als het gaat om return on investment. De uitgaven waren veel hoger dan de omzetverhoging. Reden voor de slechte prestaties van tv-reclame is volgens marktanalist Andrew Shore de hoge kosten van commercials en de toenemende fragmentatie van het tv-kijkend publiek. Producten waarvoor tv-reclame wel effectief is zijn marktintroducties. Ook sterke, opvallende commercials kunnen de opbrengst van tv-reclame verhogen.

Lijkt me ook weer wat kort door de bocht. In mijn ogen wordt de effectiviteit mede bepaald door de creativiteit, welk gekozen medium dan ook. Ga dat maar eens onderzoeken.

Geen opmerkingen: