maandag 14 april 2008

Big Brother in de winkel


De klant kan in de winkel op de voet worden gevolgd.Niet alleen met camera’s, zelfs met voicerecorders wordt klantgedrag geregistreerd. Privacywakers maken zich zorgen. Maar volgens de retailers is het juist allemaal bedoeld om de klant naar de zin te maken. Tesco, de Britse supermarktketen, telt exact hoeveel klanten de winkel in- en uitgaan. Ook de lengte en duur van de rijen bij de kassa wordt gemeten. Aan de hand van deze metingen is het mogelijk om de kassabezetting beter te regelen. Volgens Tesco is de ergernis over wachttijden hierdoor drastisch afgenomen. De software die voor dit soort metingen wordt gebruikt, Smartlane, is niet de enige technologie die retailers inzetten om meer over de klant te weten te komen. Met BehaviorIQ bijvoorbeeld, kunnen zij nagaan bij welk schap klanten het langst blijven staan en of ze veel heen en weer moeten lopen om hun wagentje vol te krijgen. Zo ja, dan kan dat reden zijn om de schapindeling te wijzigen. Nog een stapje verder gaat Recordant, een audiorecordingsysteem dat registreert welke vragen klanten stellen. Een analyse van trefwoorden maakt het mogelijk om de onderwerpen te selecteren waarover klanten de meeste vragen stellen en daar de informatievoorziening op af te stemmen. Uiteraard is er kritiek van privacyhoeders dat bedrijven te ver gaan. Het tegenargument ligt voor de hand. De data worden niet herleid tot individuele gebruikers maar worden gebruikt om het bezoek aan de winkel voor de klant aangenamer te maken.

Bron: The Economist



Het is mooi om te zien hoe professioneel Tesco de zaken aanpakt. Ik snap wel dat het ook iets engs kan hebben, “ begluurd “ te worden, maar wij als consumenten plukken er de vruchten van. Het doel heiligt de middelen in dit geval. De service en presentatie is in die winkels echt uniek, zeker in vergelijking met wat ik gewend ben in Nederland. Ik kom regelmatig in Engeland en als het even kan ga ik bij een Tesco langs.

Geen opmerkingen: