zondag 7 maart 2010

Fisher Price schapaankleding



In de Belgische supermarkt een leuke schapaankleding van Fisher Price gezien. Leuk ook die schapblokken die gemaakt zijn van het zachte schuim. Dat past perfect bij de producten en heeft een leuk verrassend effect waardoor het net iets meer opvalt.

Op deze kubussen wordt een duidelijke segmentering op leeftijd voor de speeltjes gemaakt. Werkt erg duidelijk en, nogmaals, door dit unieke materiaal gebruik gelijk een goede link met de producten en de zachte uitstraling van het merk.

Naast de blokken zie je op de achtergrond ook de “standaard” schaphanger voor extra communicatie.

Folders in het schap


Een handige folderbak die onder het schap hangt en dus geen ruimte van producten op het schap inneemt. Simpel en doeltreffend. En niet onbelangrijk, wij hebben hem mogen maken.

Royal Club




Deze permanente Royal Club display in de supermarkt gespot. Een bijzonderheid in de Nederlandse supermarkten waar bijna niks vanuit de fabrikant op de winkelvloer wordt toegestaan. In dit kleine gangpad staat deze relatief grote permanente display. Hij is mooi vormgegeven met leuke design details. Maar je ziet dat hij is deze kleine omgeving niet tot zijn recht komt. Bijvoorbeeld de plaatsing van de losse kratten ervoor haalt de uitstraling danig naar beneden.

Voor Royal Club wel “extra facings”en de topkaart geeft toch de mogelijk tot branding. Het is een relatief nieuw product en het valt zo zeker op, maar in deze kleine omgeving had ik hem nooit zo geplaatst. Hij staat ook in het dranken schappad. Wellicht had hij bij de snacks of bij borrelhapjes meer ruimte gehad en had hij voor een direct cross selling kunnen zorgen. Beter voor alle partijen.

Dus naast de vormgeving en plaatsing van de display is ook de manier waarop hij geplaatst wordt essentieel. Soms denk ik dat je beter geld kan beteden aan het goed plaatsen van enkele displays in plaats van het “volstouwen” van de supermarkten met displays waarbij je niet eens zeker weet of en waar hij geplaatst wordt. Ik denk dat ik hier de service merchandisers aan mijn kant heb.

Al produceren wij natuurlijk het liefst zoveel mogelijk displays!!




Douwe de Keizer

Blogger


Via de POPAI site ben ik gewezen op en andere blogger. Deze Tony Kadysewski post dagelijks meerdere leuke kleine merchandising materialen en grappige manieren van het presenteren van producten. Voor een vakidioot als ikzelf erg grappig. Maar zeker ook de moeite waard om eens doorheen te scrollen.


Bijvoorbeeld deze presentatie van bulk producten in een kruiwagen. Maar er staan ook vele kleinere dingetjes en ideetjes op. De moeite waard.

maandag 8 februari 2010

Lotto UK displays

Van mijn engelse collega's deze voorbeelden van loterij-displays. Mooie vormgeving en duidelijke segmentering met behulp van kleuren.

Bosch display



Gespot in een witgoed winkel. De foto is door een collega van mij genomen door de winkelruit heen. Daardoor ontstaat er wat spiegelvorming.

Maar de tekst op de koof is groot BELEEF en dan daarnaast het logo van Bosch. Mooie presentatie.

donderdag 21 januari 2010

POP Awards voor PPE Ltd


Ook wij (PPE ltd dan wel) heeft afgelopen jaar een POP Award mogen ontvangen. En wel voor een Ariel gel tray. Op de voorkant van deze tray zit een “polydoom” sticker. Dat is een soort 3-d druk techniek. Waardoor de gel echt op de tray lijkt te liggen. Ik neem aan dat dat specifieke aspect de jury heeft gecharmeerd. Want hoe graag wij ook prijzen winnen, verder is het een recht toe recht aan tray.

Het laat wel zien dat je met een kleine gadget zelfs een simpele tray boven de massa uit kan laten steken.

donderdag 14 januari 2010

Etalage's


Via de marketing tribune site gewezen op een blog waarop enkele bijzondere etalages getoond worden. De december maand is altijd een inspiratie voor etalage designers.

De etalage is ook een (in)store instrument waarmee de bezoeker zeker de winkel ingetrokken kan worden. Een mooie etalage heeft stopping power en kan daarmee de potentiƫle shopper de winkel in lokken.


Ook voor fabrikanten is het een instrument om rekening mee te houden. Ik kan mij een actie herinneren voor een hoest siroop. Die leverde de winkels een grote opblaasbare sneeuwpop. Daarbij werd een advies geleverd voor een kerst/sneeuw etalage, waarin de sneeuwpop uiteraard centraal stond. Gevolg, in vele etalages in die drogisterijen stonden die sneeuwpoppen en het bijbehorende decoratie materiaal. Beide partijen blij. De etalage van de winkel mooi aangekleed en het hoestsiroop product mooi gepresenteerd. Dat laat zien dat je ook met een klein budget grote resultaten kan bereiken.

Meer voorbeelden op
http://www.mymodernmet.com/profiles/blogs/the-art-of-window-displays-15