Een van de trends in opkomst bij verpakkingen is de rol van geur. Volgens onderzoeksbureau Mintel is het aloude kras-en-snuif weer helemaal terug, maar nu in verpakkingen. `Scratch `n` sniff` is lange tijd verwaarloosd als manier om de consument bij producten te betrekken, maar wordt ervaren als`fun`, zo bleek tijdens een internationale brainstormsessie van Mintel. Er zijn veel meer mogelijkheden gekomen voor toevoeging van geur aan verpakkingen. Het gaat om aroma-genererende chemische stoffen verpakt in kleine plastic bolletjes die openbreken als ze bekrast worden. Het is een dure technologie, zodat toepassing op laaggeprijsde producten nog niet aan de orde is.
Toevoeging van geur is onderdeel van een bredere trend waarbij verpakkingen deels de rol van reclame overnemen. Het is goed mogelijk dat op termijn alle reclame voor alcoholische dranken verboden wordt, zoals eerder met tabak gebeurde. Verpakking gaat dan een uiterst belangrijke rol spelen in de communicatie met consumenten.
Andere trends in verpakkingen voor 2010: duidelijkere informatie over voedingsstoffen en toevoegingen, saaie producten als schoonmaakmiddelen krijgen een fraaiere, exclusievere verpakking, op generatie Y gerichte verpakkingen leggen de nadruk op gebruiksgemak, en kleurcoderingen helpen in het keuzeproces.
[bron: Design Week]
Geen opmerkingen:
Een reactie posten