vrijdag 15 oktober 2010

P&G maakt instore leading

Procter & Gamble gaat nog meer aandacht geven aan shopper marketing en start daartoe het nieuwe concept ‘store back’. Als het in de winkel niet werkt, is het ook geen goed marketingidee. De bureaus in de VS hebben inmiddels een briefing van P&G gekregen.


Bureaus moeten voortaan in hun creatieve proces het einddoel in de gaten houden: de daadwerkelijke verkoop van een product. Een winkelactie naar aanleiding van een campagne is niet meer genoeg, bureaus dienen nu te beginnen bij het schap. Het gaat P&G om de koper, en dat kan vaak heel iemand anders zijn dan degene die de campagne ziet.


De crisis zorgt voor een (hernieuwde) focus op shopper marketing. De A-merken van P&G hebben het namelijk moeilijk op het schap. De verkoop in de VS zakte in het afgelopen fiscale jaar met 0,7 procent, en het laatste kwartaal verminderde de wereldwijde groei van sales.


Niet dat P&G niets aan shopper marketing en promoties doet: vorig jaar besteedde de fabrikant in de VS en Canada zo’n 3,5 miljard dollar aan trade- en shopper marketing. Dat is meer dan de 3,2 miljard die het besteedt aan mediacampagnes (bron: TNS Media Intelligence).


Ondanks de flinke bestedingen wordt P&G toch geklopt door kleinere partijen met een veel kleinere portemonnee, maar met een scherpere focus op de verpakking en winkelvloer.

Softsoap van Colgate-Palmolive bijvoorbeeld; de fabrikant geeft jaarlijks 5 miljoen uit aan mediacampagnes – een fractie van wat P&G en Unilever uitgeven- maar houdt in de VS prima stand in de lichaams- en gezichtsverzorgingscategorie. Colgate-Palmolive introduceerde onlangs een nieuwe bodywash en dat zorgde –voordat er gestart was met een consumentencampagne- al voor een substantiele groei van het marktaandeel.

Bron: Advertising Age

Geen opmerkingen: