Ik kwam onderstaand bericht tegen. Het toont nogmaals hoe belangrijk geuren zijn voor de beleving van personen. Dit artikel toont toch echt wel aan dat we ook bij instore marketing meer aandacht aan geur moeten geven.
Arrestant kalmeert met geur
ROTTERDAM - Lastige en opgefokte arrestanten worden sinds kort op een politiebureau in Rotterdam rustig gehouden met een lekker luchtje.
Het korps Rotterdam-Rijnmond is een voor de Nederlandse politie uniek experiment begonnen met geuren, die via het luchtsysteem het bureau aan het Stadhuisplein worden ingeblazen. Ook de neusgaten van de bezoekers en het eigen personeel worden met een fris geurtje 'gekieteld'.
In het bureau wordt een zweem van frisse sinaasappelgeur verspreid, wat niet alleen een kalmerend effect heeft op de arrestanten, maar ook een aangename werksfeer voor de politiemedewerkers creëert.
Het experiment, dat inmiddels een aantal weken loopt, is volgens het korps een groot succes. Uit onderzoek blijkt dat de verspreiding van de geur er hoogstwaarschijnlijk voor heeft gezorgd dat de vraag naar kalmerende medicijnen voor de arrestanten, die vaak opgefokt en gestrest het politiebureau binnenkomen, is afgenomen. De proef wordt dan ook met een half jaar verlengd. "Als het tweede experiment inderdaad aantoont dat het medicijngebruik met vijf à tien procent kan dalen, scheelt dat in de medische kosten. Die bedragen in totaal toch zo'n 665.000 euro per jaar" , zegt hoofd arrestantenzorg Herma Heester in het politiepersoneelsblad 'Geboeid'. Het luchtje veroorzaakt geen allergische reacties. Ook juridisch zijn er volgens de politie geen obstakels. "Het doel is een prettiger atmosfeer voor de verdachte te creëren. Neveneffect kan zijn dat een oververhitte arrestant rustiger wordt", zegt Huub Vissers, als jurist betrokken bij de proef.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten