Donderdag, 22 mei 2008 -
Nederlanders hebben vorig jaar 134 miljoen keer een dagje gewinkeld voor de lol. In 2002 was dat nog 113 miljoen. Bijna een derde van deze winkeluitstapjes vond plaats op zaterdag, waarvan het merendeel in de herfst en de winter. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag bekendgemaakt.
Het CBS heeft de balans opgemaakt van het recreatiegedrag van Nederlanders. Zo gaf de bevolking in totaal bijna dertien miljard euro uit aan recreatieve uitstapjes, zoals uitgaan, sporten, winkelen, zonnen, picknicken en naar een attractiepark gaan. Dat is ruim een miljard meer dan in 2002, toen er overigens wel 7,5 procent meer dagtochten werden ondernomen. Vooral vrouwen winkelen graag recreatief. Een op de vijf dagtochten van vrouwen heeft het winkelcentrum als bestemming. Bij mannen is dat de helft minder.
Voor een dagje uit hoestte de gemiddelde Nederlander vorig jaar veertien euro op. Daarvan ging ruim acht euro op aan consumpties, ruim drie euro aan toegangsprijzen en twee euro aan vervoer. Vijf jaar eerder lag het totaal op gemiddeld twaalf euro, waarvan zeven voor eten en drinken.
Bezoekers van een restaurant, café of disco moesten vorig jaar gemiddeld 26 euro per persoon neertellen. Sportieve dagtochten waren met ruim acht euro een stuk goedkoper. Golfen vormt daarop met ruim 26 euro per keer de uitzondering.
(Bron: Nu.nl)
Weer een bewijs dat ons vakgebied belangrijk genoeg is en blijft. Het geeft ook aan dat shoppen een echte belevenis moet blijven en bij sommige winkels moet worden.
Bezoekers van een restaurant, café of disco moesten vorig jaar gemiddeld 26 euro per persoon neertellen. Sportieve dagtochten waren met ruim acht euro een stuk goedkoper. Golfen vormt daarop met ruim 26 euro per keer de uitzondering.
(Bron: Nu.nl)
Weer een bewijs dat ons vakgebied belangrijk genoeg is en blijft. Het geeft ook aan dat shoppen een echte belevenis moet blijven en bij sommige winkels moet worden.
Verder niet echt verrassend nieuws, dat vrouwen liever shoppen dan mannen. En het zwaarte punt in de herfst en winter. Met sinterklaas en kerst pieken kom je daar al snel aan. En voor winkelen in de zomer zijn meer alternatieven dan in de winter.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten